Til arrangementer

Åpent møte - Laila Lanes presenterer boka "2 prosent norsk"

Møt forfatteren, journalisten og kvenen Laila Lanes presentere boka alle kvener ønsker seg.

Gratis - ingen påmelding

Dato

man 29. april

Holmestrand bibliotek

Norske kväner Ytre Oslofjord -Ruijan Kväänit Ulko Oslovuonon

Møt forfatteren, journalisten og kvenen Laila Lanes og hør henne presentere "To prosent norsk", boka alle kvener ønsker seg.

Som så mange andre, oppdaget Laila sin kvenske tilhørighet i voksen alder. En oppdagelse som forundret og forandret. I boka forteller hun om sin oppvekst på Furuflaten i Lyngen. Den gangen snakken ingen om kvener, og ingen hadde etternavn som tyder på noe annet enn at de var norske. Slektsforskning, tilfeldigheter og barneregla "Isike, diske, dougan, lougan ..." satte henne på sporet av en fortid hun ikke kjente. Det tok lang tid å pusle sammen bruddstykkene, men i 2022 var hun klar for å dele av sin historie, kunnskap og fortellerglede.

Nå kan vi alle glede oss over at hun fant veien til sin kvenske identitet. Boka har blir tatt imot med åpne armer i kvenske miljøer, og vil også være verdifull for dersom ikke selv har tilhørighet til det kvenske, men ønsker å lære. Laila har gjort en imponerende research, og hennes erfaring som journalist gjør oss trygge på at det hun skriver baserer seg på kilder vi kan stole på.

Boka er lettlest og likevel stappfull av kunnskap. Møt opp, og benytt anledningen til å få kjøpt en signert bok.

Velkommen!

Kontakt oss på e-post: oslofjord@kvener.no

Relatert litteratur