Til tjenester og tilbud

For skolene

Vi i Holmestrandbibliotekene ønsker å vekke leseglede, interesse for litteratur og kreativitet.

Elever som sitter vendt mot læreren i et klasserom

Vi ønsker å være en ressurs for skolene i kommunen, og her får man en oversikt over hva vi har å tilby.

Du må gjerne spørre oss om tips til hva som kan passe for forskjellige aldre. Vi setter pris på om dere melder inn behovene deres i god tid, slik at vi får forberedt oss best mulig.

Holmestrandbibliotekene tilbyr følgende tjenester:

Bokkasser

Det er minimum 1 ukes bestillingsfrist på bokkassene.

Vi kan sette sammen bokpakker til klassen tilpasset deres ønsker og behov. Bestill i god tid, minst en uke før du trenger bøkene, og gi beskjed om antall barn, alder, lesenivå og eventuelle temaer.

I Sande fraktes kassene med Bypost fra biblioteket til hver enkelt skole, mens i Hof og Holmestrand må lærerne hente kassene selv.

Lånetid er 8 uker. Bøkene blir registrert på skolen/barnehagen med ansvarlig låner. Dersom ansvarlig låner ikke har institusjonskort, oppretter vi et ved bestilling av bokkassen.

Vi gjør oppmerksom på at biblioteket dessverre ikke har klassesett av bøker og heller ikke kan skaffe dette.

Vi anbefaler lærerne å benytte seg av Mine sider eller Bibliofil-appen for å holde oversikt over lån og forfallsdatoer. Her kan man også reservere bøker og fornye lån, og få påminnelser før forfallsdato.

Det sendes ut purringer på materiale som ikke leveres innen innleveringsdato. Purring kan sendes på e-post hvis det er ønskelig. Etter to purrebrev blir det sendt regning på materiale som ikke er levert.

Bokprat/ klassebesøk i biblioteket

Vi tilbyr bokprat, høytlesning og omvisning i biblioteket til alle skoler og klassetrinn i kommunen. Lærerne avtaler på forhånd hva slags opplegg de ønsker, for eksempel bokprat, omvisning eller høytlesning, eller om de bare vil klare seg selv uten noen forberedelser fra bibliotekarens side.

Klassebesøk på skolene

Vi kan tilby bokprat hvor vi da tar med et utvalg av bøker ut i klasserommene på skolene hvis det er ønskelig. Bestillingene kan være alt fra spesielle emner i forbindelse med tema-/prosjektoppgave, eller en “lett blanding” med skjønnlitterære bøker.

Leseprosjekter

Lærerne kan også henvende seg til oss når de trenger litteratur til prosjekter, enten det gjelder fagbøker om forskjellige emner eller skjønnlitteratur. Vi kan låne fra andre bibliotek hvis lærerne ønsker flere eksemplarer av en bok, eller det er bøker vi ikke har selv.

DKS (Den kulturelle skolesekken)

Alle kommunens 2.- og 4. klasser besøker biblioteket i regi av DKS i løpet av våren. Elevene får da tilbud om lånekort, bokprat og omvisning på sitt lokale bibliotek.

Foreldremøter

Om skolene ønsker, kan de kontakte barnebibliotekaren for å avtale deltakelse på foreldremøter. Temaer da kan være nyere barnelitteratur, bøker som egner seg for de forskjellige klassetrinnene, betydning av lesning eller lignende.

Ønsker din skole å benytte seg av en av våre tjenester, finner du kontaktinformasjonen til ditt bibliotek her.